ΜΕΒΓΑΛ : Η Ιστορία του...πρόσφυγα της Μικρασιατική Καταστροφής... Κωνσταντίνος Χατζάκος

ΜΕΒΓΑΛ: Από το προσφυγικό γαλατάδικο στα πέρατα του κόσμου - Κεντρική ΕικόναΓράφει η Λιλή Καρακώστα
Κατατρεγμένος πρόσφυγας της Μικρασιατικής Καταστροφής, ο Κωνσταντίνος Χατζάκος, ψάχνοντας να βρει πως θα ορθοποδήσει στην Ελλάδα, στράφηκε σε αυτό που ήξερε καλά: στο γάλα. Και κάπως έτσι, ξεκινά η ιστορία της ΜΕΒΓΑΛ…
Μία από τις πιο μαύρες σελίδες της ελληνικής ιστορίας, η Μικρασιατική Καταστροφή, ήταν η αιτία να ξεριζωθούν από τον τόπο τους εκατομμύρια άνθρωποι και να χαθούν άλλοι τόσοι στην προσπάθειά τους να περάσουν «απέναντι» στην «ασφαλή» Ελλάδα.
Ο ξεριζωμός και το νέο ξεκίνημα
Θύμα της πρωτοφανούς καταστροφής αυτής και η οικογένεια Χατζάκου, που εγκατέλειψε το Σχολάρι της Ανατολικής Θράκης, που φημιζόταν για τα εκλεκτά γιαούρτια του και μεταφέρθηκε για να ζήσει στους προσφυγικούς καταυλισμούς λίγο έξω από την Θεσσαλονίκη το 1923.
Στην εύφορη αυτή περιοχή, λίγο έξω από τα Γιαννιτσά που παράγεται σχεδόν το 70% του φρέσκου αγελαδινού γάλακτος της Ελλάδας, ο Κωνσταντίνος Χατζάκος, ξεκινά να ασχολείται με αυτό που ήξερε να κάνει καλά: με γάλατα και γιαούρτια.
Σύντομα, τα προϊόντα του Χατζάκου, αποκτούν φήμη στην περιοχή, χάρη στη νοστιμιά και την υψηλή ποιότητά τους και έτσι, μερικά χρόνια αργότερα, η κόρη του αποφασίζει να ανοίξει ένα γαλακτοπωλείο που θα πουλά τα προϊόντα αυτά συνεχίζοντας την οικογενειακή παράδοση.
Το γαλατάδικο που έγινε βιομηχανία
Το γαλακτοπωλείο της οικογένειας Χατζάκου γίνεται γρήγορα γνωστό και όλο και περισσότεροι πελάτες εισρέουν στο κατάστημα που ήδη έχει περάσει στα χέρια του νεότερου Κωνσταντίνου Χατζάκου και του ξάδερφού του, Χρήστου Χατζηθεοδώρου. Οι δύο νέοι βλέποντας τη μεγάλη ζήτηση που έχουν τα προϊόντα τους, ιδρύουν από κοινού το 1950, την εταιρία ΜΕΒΓΑΛ (Μακεδονική Εταιρία Γάλακτος), μια εταιρία που έμελλε να γίνει συνώνυμη με την γαλακτοβιομηχανία της βόρειας Ελλάδας.
Το 1952, η εταιρεία τους εγκαθίσταται στα Κουφάλια, στο κέντρο της κτηνοτροφικής ζώνης της Μακεδονίας και ξεκινούν την παραγωγή φέτας και κίτρινων τυριών.
Η επιλογή της συγκεκριμένης γεωγραφικής θέσης όπου συγκεντρώνεται το67% της παραγωγής αγελαδινού γάλακτος της Ελλάδας, αποδείχθηκε σοφή, καθώς όλες οι φάρμες βρίσκονται πολύ κοντά στις εγκαταστάσεις της ΜΕΒΓΑΛ και η εγγύτητα αυτή εξασφαλίζει την ταχύτερη εισκόμιση πρώτης ύλης στο εργοστάσιο, την αμεσότητα στην επεξεργασία και τη φρεσκάδα στο τελικό προϊόν.
Σταδιακά, η εταιρία γιγαντώνεται χάρη στο πείσμα και στο όραμα του Κωνσταντίνου Χατζάκου που κατάφερε να την μετατρέψει από μια μικρή μονάδα διανομής φρέσκου γάλακτος σε μια μεγάλη, υπερσύγχρονη βιομηχανία.
Καινοτομίες και προϊόντα που άφησαν εποχή
Το 1967, η ΜΕΒΓΑΛ, μεταφέρεται σε ένα νέο εργοστάσιο υψηλών προδιαγραφών. Το εργοστάσιο εξοπλίζεται με τα πιο σύγχρονα μηχανήματα, αγορασμένα από ευρωπαϊκές χώρες και ξεκινάει η παραγωγή σε βιομηχανικό επίπεδο αλλά με παραδοσιακές συνταγές. Μερικά χρόνια αργότερα, το 1971, ξεκινά η διάθεση φρέσκου παστεριωμένου γάλακτος σε πλαστική φιάλη. Το προϊόν αυτό υποδέχεται με θέρμη η αγορά κι έτσι η ΜΕΒΓΑΛ, προχωρά το 1974 στην κυκλοφορία παραδοσιακού γιαουρτιού ενώ τέσσερα χρόνια μετά, το 1978, ξεκινά την παραγωγή ευρωπαϊκού τύπου γιαουρτιού σε ασηπτική συσκευασία.
Τα χρόνια περνούν, η ΜΕΒΓΑΛ αυξάνει τα μεγέθη της και το 1984, ακολουθώντας τις επιταγές της εποχής, κυκλοφορεί στην αγορά το φρέσκο παστεριωμένο γάλα στη νέα συσκευασία Tetrapak. Την επόμενη χρονιά, το 1985, η ΜΕΒΓΑΛ, ξεκινά τις εξαγωγές και λίγο αργότερα, το 1989, γίνεται η πρώτη εταιρία που παράγει συσκευασμένη φέτα στην αγορά, ένα προϊόν που γνωρίζει μεγάλη επιτυχία.
Ακολουθώντας τη «μόδα» των καιρών που ήθελε τη διατροφή να περιλαμβάνει ολοένα και πιο θρεπτικά αλλά και φυσικά προϊόντα για όσους προσέχουν τη σιλουέτα τους, η ΜΕΒΓΑΛ, λανσάρει πρώτη το 1992γιαούρτι με περιέκτη, το Duettino, με δημητριακά ή μέλι-καρύδι και fitline φρυγανίτσες μελιού.
Στο ίδιο δρόμο της υγιεινής διατροφής, η ΜΕΒΓΑΛ, λανσάρει επίσης πρώτη το 1998, προϊόντα χωρίς χοληστερίνη από φρέσκο άπαχο αγελαδινό γάλα, τη σειρά Vita.
Το 2002, η εταιρία λανσάρει τη σειρά γιαουρτιών Dolce με κομμάτια σοκολάτας και το 2003, συνεργάζεται με τη Μακεδονική Φάρμα για τη διανομή φρέσκου γάλακτος και γιαουρτιού «Αγρόκτημα Βραχιάς». Η δραστήρια εταιρία ωστόσο δεν επαναπαύεται και έτσι, το 2004 εξαγοράζει και λειτουργεί την τυροκομική μονάδα Εβρογάλ. Δύο χρόνια μετά, το 2006, πιστοποιείται με το πρότυπο συμμόρφωσης για Μη Γενετικά Τροποποιημένα, παραμένοντας πιστή στην υπόσχεση υψηλής ποιότητας που έδωσε στους πελάτες της.
Στο δρόμο των διαρκών επενδύσεων και της ανάπτυξης, η ΜΕΒΓΑΛ, το 2010, κατασκευάζει γραμμή παραγωγής και συσκευασίας γάλακτος υψηλής παστερίωσης προκειμένου να λανσάρει στην αγορά νέα, καινοτόμα προϊόντα. Κάτι που συμβαίνει μόλις δύο χρόνια μετά, το 2012, όταν κυκλοφορεί γαλακτοκομικά προϊόντα με τη γλυκαντική ουσία στέβια, μια «μόδα», που έμελλε στην πορεία να ακολουθήσουν και πολλές άλλες εταιρίες.
 Ο νέος δρόμος που άνοιξε για τη ΜΕΒΓΑΛ, με τα προϊόντα υγιεινής διατροφής, συνεχίστηκε και το 2015, με την παραγωγή των υπερτροφών Harmony, που επίσης έγιναν δεκτά με ενθουσιασμό από την αγορά.
Η αποχώρηση Χατζάκου
Την ανοδική πορεία της εταιρίας ΜΕΒΓΑΛ, σημαδεύει η αποχώρηση του Κωνσταντίνου Χατζάκου από το «τιμόνι» το 1998 για λόγους υγείας. Ένας παθιασμένος άνθρωπος που ενέπνευσε πολλούς να ακολουθήσουν το όραμά του, ο Χατζάκος, τα 48 χρόνια που βρισκόταν στην ηγεσία της εταιρίας κατόρθωσε με την εργατικότητά του να καθιερώσει τη ΜΕΒΓΑΛ ως τη μεγαλύτερη γαλακτοβιομηχανία της Βόρειας Ελλάδας και μια από τις τρεις μεγαλύτερες σε όλη τη χώρα.
Η αποχώρηση του Κωνσταντίνου Χατζάκου έφερε στο φως διαμάχες ανάμεσα στις δύο συγγενικές οικογένειες με τα συγκρουόμενα συμφέροντά τους να είναι πλέον εμφανή. Κάπου εκεί ανάμεσα στις ενδοοικογενειακές διαμάχες, εμφανίστηκε η Vivartia, εκδηλώνοντας έντονο ενδιαφέρον για την απόκτηση της εταιρίας.
Το «φλερτ» συνεχίζεται επίμονα και παρόλο που οι μέτοχοι έφτασαν σε συμφωνία, ωστόσο η πώληση μπλόκαρε στα δικαστήρια. Με την πάροδο των ετών, οι μέτοχοι ξαναβρίσκουν τα κοινά τους σημεία και η εταιρία συνεχίζει την πορεία της μέχρι που η Vivartia, αποφασίζει αιφνιδιαστικά να ρίξει τις τιμές του γάλακτος, προκαλώντας τριγμούς στην αγορά.
Η οικονομική αναδιάρθρωση και ο «γάμος» ΜΕΒΓΑΛ-ΔΕΛΤΑ
Σε περιόδους κρίσης, ισχύει περισσότερο από το ποτέ το «Η ισχύς εν τη ενώσει». Κάπως έτσι θα πρέπει να σκέφθηκαν και οι κολοσσοί της γαλακτοβιομηχανίας ΜΕΒΓΑΛ και ΔΕΛΤΑ Τρόφιμα, που προχώρησαν τις διαδικασίες συνένωσής τους.
Με την πολύτιμη εμπειρία της οικογένειας Χατζάκου αλλά και την τεχνογνωσία της ΔΕΛΤΑ, η ΜΕΒΓΑΛ, σχεδίασε μια νέα πορεία με σίγουρα βήματα προς το μέλλον. Η μετοχική της σύνθεση πλέον προβλέπει ΔΕΛΤΑ 43,18% – Οικογένεια Χατζάκου 43,18%, η οποία και προέκυψε έπειτα από την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου τον Ιούνιο του 2016.
Ο επιχειρηματικός «γάμος» αποτέλεσε κορυφαίο γεγονός του 2017 μετά την έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς.
Έχοντας λύσει το πρόβλημα επιβίωσής της, η ΜΕΒΓΑΛ, «νοικοκύρεψε» και τα οικονομικά της καθώς η οικονομική κρίση που σάρωσε στο πέρασμά της σχεδόν ολόκληρο τον πλανήτη, δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστη την εταιρία.
Μια σειρά δανείων σε τράπεζες με σκοπό την περαιτέρω ανάπτυξή της, την οδήγησαν σε υπερβολικό δανεισμό που δεν μπορούσε να εξυπηρετηθεί βάζοντας σε κίνδυνο το μέλλον της εταιρίας.
Μετά από σειρά επαφών, η εταιρεία υπέγραψε τον Απρίλιο του 2017, δεσμευτική συμφωνία με τις συνεργαζόμενες τράπεζες, Eurobank, Alpha Bank, Εθνική Τράπεζα και Τράπεζα Πειραιώς, για την αναδιάρθρωση του δανεισμού της.
Με έκδοση νέου ομολογιακού δανείου 54,3 εκατ.ευρώ δεκαετούς διάρκειας, η ΜΕΒΓΑΛ, μετά από 68 χρόνια συνεχόμενης παρουσίας στην ελληνική αγορά, ανοίγει μια νέα σελίδα στην ιστορία της, έχοντας πλέον τη δυνατότητα να αποπληρώσει τις οφειλές της αλλά και να συνεχίσει να καινοτομεί προς όφελος του καταναλωτή.
Η εταιρία είναι οι άνθρωποί της
Η σχέση της ΜΕΒΓΑΛ με τους υπαλλήλους της, ξεπερνά κατά πολύ τα επαγγελματικά στεγανά. Ακόμη και σε περιόδους μεγάλης κρίσης, η εταιρία δεν απέλυσε προσωπικό ενώ φρόντιζε πάντα για την περαιτέρω εκπαίδευση και κατάρτιση των στελεχών της με επιδότηση προπτυχιακών και μεταπτυχιακών πανεπιστημιακών σπουδών.
Η ΜΕΒΓΑΛ, υποστηρίζει την εκμάθηση ξένων γλωσσών και προγραμμάτων ηλεκτρονικών υπολογιστών από τους εργαζομένους της. Επίσης, τους παρέχει πλήρη ιδιωτική ασφάλιση. Και όλα αυτά, μέσα σε ασφαλέστατες συνθήκες εργασίας. Όσοι, μάλιστα, εργαζόμενοί της αποκτήσουν και τρίτο παιδί, παίρνουν και επιδότηση από την επιχείρηση που επενδύει στο ανθρώπινο δυναμικό της.
Στα ράφια όλου του πλανήτη
Σήμερα, τα προϊόντα της εταιρίας δεν περιορίζονται μόνο στα γαλακτοκομικά. Η ΜΕΒΓΑΛ διαθέτει μια ποικιλία 170 αγνών και αυθεντικών προϊόντων, όπου  ανάμεσά τους το φρέσκο παστεριωμένο γάλα, γάλα υψηλής παστερίωσης, γιαούρτια ευρωπαϊκού και παραδοσιακού τύπου, τυροκομικά προϊόντα, επιδόρπια και ρυζόγαλο, ζελέ και κρέμες γάλακτος.
Η υψηλή ποιότητα των προϊόντων της βασίζεται κατά κύριο λόγο στο φρέσκο γάλα που συλλέγει καθημερινά από 1.000 συνεργαζόμενες φάρμες με την πολύτιμη βοήθεια 1.200 κτηνοτρόφων από όλη την Ελλάδα.
Τα προϊόντα της ταξιδεύουν καθημερινά σε 26.000 σημεία πώλησης στην Ελλάδα και σε 36 χώρες στο εξωτερικό, αφού οι εξαγωγές αποτελούν το 30%του συνολικού κύκλου εργασιών της ΜΕΒΓΑΛ.
H εταιρεία απασχολεί περίπου 650 εργαζόμενους στα Κουφάλια, καθώς και σε άλλες περιοχές (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Χαλκιδική, Κατερίνη, Ξάνθη, Ηράκλειο, Χανιά κ.α. ), συνεργάζεται με εκατοντάδες ντόπιους προμηθευτές, και εκτός από τη στήριξη των Ελλήνων κτηνοτρόφων, έχει αναπτύξει μακρόχρονες οικονομικές συνεργασίες με πλήθος τοπικών φορέων αποτελώντας ισχυρό μοχλό επιχειρηματικότητας στη Βόρεια Ελλάδα.
Νέα αρχή, φιλόδοξα σχέδια
Κοιτάζοντας πλέον με αισιοδοξία το μέλλον, η ΜΕΒΓΑΛ, σκοπεύει όχι μόνο στην αύξηση του τζίρου της αλλά και στην υλοποίηση επενδύσεων περίπου 4 εκ. ευρώ σε βάθος τριετίας, οι οποίες θα δαπανηθούν για τον εκσυγχρονισμό των παραγωγικών μονάδων του εργοστασίου με άμεση προτεραιότητα τον τομέα γιαούρτης.
Αλλά δεν σταματά να επενδύει και σε νέα προϊόντα. Λάνσαρε μια νέα κατηγορία χυμών σε 3 γεύσεις ενώ συνέχισε να δημιουργεί διαιτητικά προϊόντα με χαμηλές θερμίδες και έμφαση στην υψηλή ποιότητα και την αξεπέραστη γεύση.
Όσο για το μυστικό της επιτυχίας; Η ΜΕΒΓΑΛ γνωρίζει πως αυτό βρίσκεται καλά κρυμμένο στο πάθος με το οποίο ασχολείσαι με τα πράγματα που αγαπάς. Γι’ αυτό άλλωστε και δεν είναι καθόλου τυχαίο το σλόγκαν: «ΜΕΒΓΑΛ. Το γάλα είναι η ζωή μας», όπως ακριβώς το έλεγε ο Κωνσταντίνος Χατζάκος που μέσα από το γάλα, έχτισε όχι μόνο μια νέα ζωήαλλά και μια επιχειρηματική αυτοκρατορία

Σχόλια